Uruchomienie pojazdu, jak i utrzymanie go w ruchu, wymaga pracy silnika. Praca jednostki napędowej zależy natomiast od szeregu rozmaitych elementów. Nie ma mowy o jego sprawnej pracy, jeżeli posłuszeństwa odmawiają cewki zapłonowe. Są to części, które ściśle współpracują ze świecami zapłonowymi. Jakie jest zadanie cewek i jak rozpoznać ich niesprawność? Jak sprawdzić, czy dane objawy rzeczywiście oznaczają awarię właśnie tego elementu?
Zadanie cewki zapłonowej
Odpalenie mieszanki paliwowej odbywa się dzięki iskrze generowanej przez świece zapłonowe. Jednak aby dana świeca wytworzyła iskrę, musi powstać napięcie, a za to odpowiada właśnie [url=]cewka zapłonowa[/url]. Tym samym, jeżeli cewka nie działa tak jak powinna, nie powstaje zapłon, a przez to silnik pozostaje zgaszony. Zatem za główny objaw zużycia lub awarii cewki należy uznać niemożność odpalenia silnika. Niemniej jednak jest to objaw bardzo niespecyficzny, który może oznaczać wiele innych awarii. Ponadto, nie zawsze objawy są tak wyraźne. Jeżeli nie doszło do całkowitego uszkodzenia cewki, lecz jedynie do niewielkiej awarii lub cewka zwyczajnie się zużywa, element ten będzie działał, jednak jego możliwości będą ograniczone. W takim przypadku mogą się pojawić problemy z odpaleniem pojazdu, jednak po kilku próbach zwykle udaje się uruchomić silnik.
W przypadkach, gdy cewka zapłonowa nie jest uszkodzona całkowicie, objawy jej niesprawności są nieco bardziej subtelne. Dotyczą one głównie pracy silnika. Warto zwracać uwagę na obroty silnika, które ulegają niezwykłym wahaniom, jeżeli cewka nie jest sprawna. Rzecz w tym, iż zapłon jest wtedy niestały, co skutkuje nierówną pracą jednostki napędowej. Ponadto, uszkodzona cewka zapłonowa skutkuje wyższym zużyciem paliwa.
Jak widać objawy uszkodzenia cewki zapłonowej często można pomylić z objawami poważnych uszkodzeń silnika. Jeżeli jednostka napędowa nie chce odpalić lub obroty są nieregularne, może to oznaczać mnóstwo niewielkich, ale i ogromnych problemów. Dlatego też, po spostrzeżeniu problemu najlepiej jak najszybciej udać się do mechanika w celu sprawdzenia, w jakim stanie są cewki oraz czy to w nich tkwi problem. Można również spróbować samodzielnie przetestować cewki zapłonowe.
Jak sprawdzić stan cewki zapłonowej?
Tak naprawdę kontrola cewki jest niezwykle prosta. Do złącza OBD2 podłącza się omometr, który sprawdza rezystencję cewki. Surowy wynik nie dostarcza jednak żadnych pożytecznych informacji. Ażeby dowiedzieć się, czy cewka zapłonowa działa poprawnie, należy sprawdzić, jaka jest w jej przypadku prawidłowa rezystencja. Jeżeli otrzymany wynik odbiega od normy, prawdopodobnie niezbędna jest wymiana tego elementu.
komentarze wyłączone