W każdym samochodzie wiele jest relatywnie małych i niepozornych elementów, które w rzeczywistości są niewiarygodnie istotne dla właściwej pracy pojazdu. Z pewnością do tej kategorii podzespołów należy zaliczyć wahacze. Czym są te części, ile ich jest i jakie mają znaczenie?

Czym jest wahacz?

Część ta jest jednym z istotniejszych elementów konstrukcyjnych zawieszenia. Wahacz trudno zaklasyfikować według podziału na elementy podwozia i nadwozia, gdyż zasadniczo występuje między nimi, stanowiąc połączenie nadwozia z kołem. Konkretnie wahacz przymocowany jest do zwrotnicy, a podczas pracy jedynym wykonywanym przez niego ruchem jest przemieszczenie zgodnie z osią obrotu. Należy podkreślić, iż generalnie wahacze to części uznawane za sztywne.

wahacze

Do czego służy wahacz?

Warto od razu podkreślić, iż elementy te są dosyć różnorodne. Jest ich w każdym pojeździe kilka i pełnią nieco odmienne funkcje. Jednocześnie każdy pojedynczy element tego typu jest wielofunkcyjny. Jednym z najistotniejszych zadań wahaczy jest zapewnienie stabilności samochodu. Przede wszystkim bez tych elementów trudno byłoby mówić o samochodzie jako jednej konstrukcji, gdyż nadwozie nie byłoby całkowicie połączone z podwoziem. Ponadto, stabilizacja zapewniona jest również podczas jazdy. Omawiane elementy zapobiegają skręcaniu czy odskakiwaniu kół na zakrętach czy też na nierównej jezdni. Innymi słowy, wahacze sprawiają, że kierowca bez trudu utrzymuje pożądany tor jazdy, mając kontrolę nad kołami.

Liczba wahaczy w pojeździe

Jak wspomniano, w samochodzie jest więcej niż jeden wahacz. Co ciekawe, liczba tych elementów nie jest jednakowa w każdym modelu auta. Koniecznością jest montaż części na każdym kole, najczęściej jednak przy każdej zwrotnicy znajdują się dwa takie elementy. Zatem przeważnie, wahaczy jest w pojeździe co najmniej osiem. Dlaczego jest ich potrzebnych tak dużo? Chodzi tutaj głównie o niezależność kół. Jeżeli przy każdym kole zamontuje się po jednym wahaczu, konieczne jest wykorzystanie belki, która połączy elementy po obu stronach pojazdu. Nie jest to natomiast konieczne w przypadku konstrukcji składającej się z dwóch wahaczy przy każdym kole. Tym samym koła posiadają większą niezależność, co zapewnia lepszą stabilność pojazdu. Jeżeli przykładowo lewe koło najedzie na nierówność, reagują jedynie wahacze po lewej stronie, a nie cała przednia lub tylna oś. Wykorzystanie niezależnych, podwójnych wahaczy gwarantuje lepsze właściwości jezdne, co w praktyce oznacza pewniejsze wchodzenie w zakręty oraz większe bezpieczeństwo nawet na najbardziej nierównych nawierzchniach.